یک ستاره ورزشی روی پرده سینما
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۷۲۵۱
شاید قصه زندگی بسیاری از آدمهای شناختهشده و مشهور، شنیدنی باشد اما الزاماً دراماتیک نیست؛ به بیان سادهتر، داشتن ظرفیتهای نمایشی در قصه زندگی این آدمها یک اتفاق ویژه است که زندگی آن فرد را برای سازندگان آثار تصویری، جذاب میکند.
مهمترین آثار سینمایی جهان براساس زندگی واقعی افراد برجسته و تأثیرگذار ساخته شده است، چه آنها که در قید حیات هستند، چه کسانی که عمرشان به تماشای فیلم زندگیشان کفاف نداد و چه افرادی که نامشان در فهرست مشاهیر تاریخ آمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شخصیتهای ورزشی هم که معمولاً در بین مردم محبوبیت پیدا میکنند ظرفیتهای بالایی برای ساخت فیلم زندگینامه دارند.
یک نمونه آشنای آن، فیلمهایی است که درباره غلامرضا تختی ساخته شد؛ چه تصویری که علی حاتمی در اوایل دهه ۷۰ از تختی در فیلمش نشان داد و چه تصویری که بهرام توکلی در اواخر دهه ۹۰ از این پهلوان ایرانی روی پرده سینما آورد. اگرچه این فیلمها تمام واقعیت را درباره او نشان نمیدهند اما اتفاقی خوب را رقم میزنند تا فیلمسازی درباره شخصیتهای مهم کشورمان جریان داشته باشد. گاهی نیز پروندههای جنجالی درباره شخصیتهای شناختهشده، دستمایه ساخت فیلم قرار میگیرند همچون «یادم تو را فراموش» که یادآور ماجرای تراژیک قتل همسر یک فوتبالیست است و این تشابه موجب شد صدای اعتراض ناصرمحمدخانی بلند شود.
رویای فوتبالیست شدن یک کودک محروم
زندگینامه آدمهای مشهور بهویژه فوتبالیستها، بیشتر در گونه «مستند پرتره» آزمون شده است و کمتر کارگردانی سراغ ساخت فیلم سینمایی درباره این شخصیتها رفته است، کاری که مرتضیعلی عباسمیرزایی در فیلم «بیرو» برای علیرضا بیرانوند، دروازهبان تیم ملی ایران انجام داده است. این فیلم داستانی که براساس زندگی علیرضا بیرانوند ساخته شده، از کودکی تا اولین قرارداد رسمی او در فوتبال، از فراز و فرودها و سختیهای بسیار تا رودرروییاش با پنالتی رونالدو را به تصویر کشیده است، زندگی دراماتیک کودکی از قشر ضعیف جامعه تا رسیدنش به رویای فوتبالیست شدن.
کارگردان فیلم «بیرو» از رابطه دوستانهاش با علیرضا بیرانوند میگوید که به دلیل اعتماد دوطرفه موجب شد این فیلم ساخته شود، اگرچه در مواردی با هم اختلاف نظر داشتند اما موضوعاتی رفعشدنی و بسیار کم بود. به باور او این فیلم اثری کاملاً دراماتیک و سینمایی است و نمیتوان به آن به عنوان یک مستند نگاه کرد.
کارنامه فیلمسازی عباسمیرزایی اگرچه کارنامه پرباری نیست اما نشان از علاقه او به تجربهگرایی در سبکها و ژانرهای مختلف سینمایی دارد. فیلمسازی که تلاش میکند خودش را در چارچوب ژانر خاصی قرار ندهد به همین دلیل فیلم قبلی او «خون خدا» در دسته فیلمهای اجتماعی میگنجد و «بیرو» را میتوان فیلمی ورزشی برشمرد که رگههای اجتماعی پررنگی هم دارد.
نابازیگر فیلم، برگ برنده آن
بسیاری از ما از زندگی «علیرضا بیرانوند» همین را میدانیم که زندگی سختی داشته تا به این جایگاه رسیده اما آنچه موجب میشود فیلمی درباره زندگی او ساخته شود، ورود به جزئیات زندگیاش است. علیرضا بیرانوند که از روستایی در لرستان به تیم ملی ایران رسیده و مدتی است که راهی لیگ بلژیک شده بچه زمینهای خاکی بوده که حالا پا روی بهترین زمینهای چمن جهان میگذارد.
کارگردان فیلم «بیرو» هم به صورت اتفاقی با جزئیات زندگی پرفراز و نشیب این ستاره فوتبال آشنا میشود و پیاش را میگیرد، هرچه پیشتر میرود جزئیات زندگی او برایش جذابتر میشود. نکته مهم اما همراهی بیرانوند در ساخت این فیلم است، اینکه خودش میخواسته تصویری از روزهای سخت کودکی و نوجوانیاش را روی پرده سینما ببیند و به آن گذشته سخت و خاکستری افتخار کند.
نکته قابل توجه دیگر اینکه برای ساخت «بیرو» پس از پایان فیلمنامه پلان به پلان، استوریبُرد زده شد یعنی همه چیز برای ساخت یک فیلم بیوگرافی ورزشی برای گروه درگیر کار شفاف شده بود. این شفافیت، کار را برای رسیدن به زبان مشترک میان سازنده و سوژه هموارتر میکند.
نقش دوران نوجوانی علیرضا بیرانوند را پسری از اهالی خرمآباد بازی کرده که علاوه بر تشابه فامیلی با دروازهبان تیم ملی، از نظر قامت و چهره هم شباهتهای زیادی به این شخصیت دارد و عموماً چهرههای جدید و نابازیگران در سینما، برگ برنده خوبی برای درخشش یک فیلم هستند.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: درباره شخصیت علیرضا بیرانوند ساخت فیلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعتراف ستاره سابق لیورپول: همیشه مضطرب بودم
به گزارش "ورزش سه"، رایان بابل، وینگر سابق لیورپول، تایید کرد که از انتخاب لیورپول ناراحت است و در دوران حضورش در آنفیلد "ناراضی و مضطرب" بود.
بابل در سال 2007 با مبلغ 14 میلیون دلار از آژاکس به لیورپول پیوست اما نتوانست آنطور که باید ارزش خود را اثبات کند. او تنها 22 گل در 146 بازی با پیراهن لیورپول در تمامی رقابتها به ثمر رساند.
بابل 37 ساله در مورد شروع سخت خود در لیورپول، اینکه رافائل بنیتز، سرمربی وقت، چگونه با او سرد برخورد کرد و همچنین اینکه چرا نتوانست در لیورپول تبدیل به یک خرید موفق شود، صحبت کرده است.
او به اتلتیک گفت:"این برای خودم کمی ناامید کننده بود، چون زمانی که در نهایت لیورپول را انتخاب کردم، به من قول دادند که زیاد بازی کنم و به من گفته شد که واقعاً با من خوب رفتار خواهند کرد. اما از روز اول، من تنها بودم و این موضوع خیلی سخت بود.
من 20 ساله بودم، اولین بار بود که در خارج از کشورم زندگی میکردم، اولین بار بود که خانه داشتم چون آن زمان هنوز در خانه والدینم در هلند بودم. بنابراین بسیاری از چالشهای جدید وجود داشت که مجبور شدم به یکباره با آنها مقابله کنم و کار را بسیار سخت کرده بود.
زمانهایی وجود داشت که واقعا خوشحال نبودم، کاملا شبیه به خودم نبودم یا مضطرب بودم. فکر میکنم اکنون در دورهای زندگی میکنیم که میخواهید از بازیکن آسیب پذیر حمایت کنید. من در زمانی فوتبالیست بودم که نشان دادن ضعف، غیرقابل قبول بود. امکان داشت شما را کاملا کنار بگذارند."